1. Polski Unpub – prototypy, autorzy, wydawcy (audio, cz. 1/3)

Pierwszy polski Unpub zdecydowanie należy uznać za bardzo udany. Czym jest i jak działa to spotkanie autorów niewydanych gier (prototypów) przeczytacie na blogu Marcina „Korzenia” Korzenieckiego. To on wspólnie z Marzeną „Merry” Trzewiczek, postanowili przenieść na polski grunt wymyśloną w Ameryce formę pomocy autorom gier planszowych, którzy chcą wydać (często swoją pierwszą) grę.

Liczba kilkunastu autorów prezentujących swoje prototypy zrobiła wrażenie zapewne nie tylko na mnie. Zwłaszcza, że większość gier już teraz prezentowała się atrakcyjnie nie tylko pod względem mechanicznym, ale i graficznym. Zainteresowanie tymi grami było bardzo duże, co pokazuje, że nowości nawet i te jeszcze nie wydane, również cieszą się popularnością.

Unpub to nie tylko granie/testowanie, ale również dyskusje i wymiana informacji. Dzielą się nimi nie tylko twórcy, którzy stawiają dopiero swoje pierwsze kroki, ale również autorzy/wydawcy doświadczeni, którzy mają na swoim koncie już wydane tytuły. Taka właśnie jest idea tych spotkań.

Wiedza o procesie wydawania gier czasami jest bardziej cenna niż mechaniki i testy. Na pierwszym Unpubie było to widać po zainteresowaniu, jakim cieszyły się dwie, specjalnie przygotowane na tę okazję prelekcje. Zapraszam do ich wysłuchania, bo treści, które się w nich znalazły zainteresują nie tylko autorów gier, ale również samych graczy, a może nawet i osoby nie grające.

Tajemnice komponentów, jakie znajdujemy w pudełkach naszych gier, sposoby ich produkcji, a do tego trudności na jakie możemy natrafić przy oryginalnych oprawach naszych pomysłów, to cenne informacje, które usłyszycie u Łukasza. O szczegółach wydawania gier dzięki serwisom crowdfundingowym, czyli jak faktycznie wygląda uruchomienie akcji na Kickstarterze lub Wspieram.to, dowiecie się od Krzyśka. Oba serwisy wydają nie tylko gry planszowe, więc jego rady, poparte dużym doświadczeniem, powinny zainteresować wszystkich planujących wystartować ze swoim pomysłem na tego typu platformach.

Ile kosztuje wydanie gry” – Łukasz Piechaczek (pracownik wydawnictwa Portal Games)

Tematyka: komponenty gier: kształty, materiały, techniczne sposoby produkcji oraz ich cena.

Pobierz plik mp3

Uwaga: w połowie prelekcji nastąpiła mała przerwa, ale ze względu na toczącą się dyskusję nie wyciąłem w całości tego fragmentu. Musicie bardziej niestety wytężyć słuch. Ale warto.

 

Crowdfunding w Polsce i za granicąKrzysztof Wolicki (Pan Lodowego Ogrodu, wydawnictwo RedImp)

Tematyka: tajniki wydawania gier z wykorzystaniem popularnych serwisów finansowania społecznościowego (Kickstarter, Wspieram.to), logistyka (wysyłka zamówień potrafi zaskoczyć).

Pobierz plik mp3

W tle, na obu prelekcjach możecie usłyszeć Michała Ozona (Phalanx) i Marcina Ropka (Trefl), którzy również dzielili się swoimi doświadczeniami.

  • Dellas

    Mimo, że interesują mnie głównie gry a nie ich wydawanie, produkcja czy dystrybucja, to jednak fajnie się słuchało tych nagrań. Dzięki Tycjan.

  • Milev

    Dzięki za nagrania, interesujące :)