Suburbia Inc – dodatek do gry, która daje do myślenia

Konsekwentnie wdrażając swój plan proplanszowej agitacji w mojej rodzinie, w tym tygodniu na stole wylądowała Suburbia. Gra w ostateczności bardzo się spodobała, ale patrząc na początkowy kontakt z tą łatwą, jeżeli chodzi o zasady, grą ponownie doszedłem do dwóch wniosków, z którymi chciałbym się z Wami podzielić.

Po pierwsze, gry, które wydają się łatwe nam grającym (tzw. graczom), niekoniecznie są łatwe dla planszowych naturszczyków, nawet jeżeli już poznali kilka tytułów. Proste zasady nie zawsze idą w parze z banalną mechaniką i wytłumaczenie zasad to jedno, a drugie to zrozumienie mechanizmów, które się zazębiają i dają całkowity obraz, np. sposobów na zdobywanie punktów.

Zasady Suburbi wytłumaczymy w zasadzie w ciągu 15 minut. I w naszym przypadku też tak się stało, powiedziałem „no to zaczynamy” i wtedy zobaczyłem pytający wzrok moich współgraczy. To, co dla nas jest logiczne, a podczas tłumaczenia widzimy te poszczególne elementy  zasad w „szerokim kontekście” to dla początkujących są to tylko fragmenty , które nie tworzą ogólnego obrazu mechaniki. Ostatecznie nie zawsze widzą  oni jak to wszystko spiąć  w logiczną całość, w której jedna decyzja wpływa na pozostałe i w ostateczności pozwoli osiągnąć dobry wynik.  Ja bardzo lubię tłumaczyć zasady gier, nie tylko rodzinie,  ale również na wszystkich naszych klubowych spotkaniach otwartych, na które przychodzą początkujący gracze. To mnie oczyszcza jako starego gracza ze wszystkich myśli typu „banalnie proste”, „to już było”, „nic nie wnosi”, „odcinanie kuponów”. Po takich spotkaniach patrzę na gry zupełnie inaczej, bo zaczynam je widzieć z punktu widzenia osoby, która traktuje każdy tytuł jako nowość i dla której proste wydawałoby się mechanizmy to coś zaskakującego i odkrywczego. Dlatego każdemu planszowemu marudzie polecam takie oczyszczające spotkania, na których tłumaczymy gry i obserwujemy reakcję graczy. To lepsze niż wylewanie żalów w Internecie.

Wracajmy do Suburbi. Po następnych 15 minutach tłumaczenia i pokazywania powiązań, w końcu zaczęliśmy grać i ostatecznie wszystko zostało dobrze zrozumiane i wykorzystane w rozgrywce. Suburbia sprawdziła się więc prawie od razu jako gra rodzinna, dla poczatkujących. Teraz zresztą trochę bym inaczej ją wytłumaczył na początku i myślę, że udałoby się zagrać od razu po 20 minutach.

Druga moja refleksja dotyczy samej Suburbi. Ta gra jest świetna. Pisałem o tym już wcześniej, ale ponownie doszedłem do tego wniosku, kiedy obserwowałem poczynania moich przeciwników. Graliśmy w cztery osoby, więc czasu było na to dosyć. Jestem pod wrażeniem jak za pomocą prostych zasad i zależności autor pokazał jak działa miasto i jak poszczególne dzielnice mogą na siebie oddziaływać.

Tak się ponownie nakręciłem na Suburbię, że z miejsca zacząłem szukać informacji o zapowiedzianym dodatku do niej – Suburbia Inc. Poniżej przeczytacie to, co udało mi się znaleźć i złożyć w całość z fragment znalezionych w sieci. Dodatkowo dobra wiadomość, jeśli ktoś jeszcze o tym nie słyszał: wydawca polskiej wersji Suburbi – Planszóweczka.pl, wyda po polsku również ten dodatek.

Suburbia Inc

Jak to bywa w dodatkach, dostaniemy nowe elementy gry oraz nowe możliwości zdobywania punktów oraz rozszerzające podstawowe mechaniki gry:

  • Specjalne granice miasta (12 sztuk). Zasada wykładania ich jest taka sama jak żetonów i będzie można je kupić w swojej turze zamiast żetonu. Po wyłożeniu  dają one różnego rodzaju profity (pieniądze, reputację, przychód), z których w dalszej grze można ponownie skorzystać w ramach akcji wyłożenia żetonu inwestycyjnego.  Druga strona granicy to duże jezioro dające 4$ dochodu.
  • Bonusy (10 żetonów) zwiększające przychód. W grze jednorazowo wykorzystujemy tylko jeden losowo wybrany bonus, który odkryty umieszczamy na stosie z żetonami B. W momencie wyczerpania się stosu A żeton taki  jest rozpatrywany i bonus otrzymuje osoba, która go spełniła lub przekracza wskazane warunki jego otrzymania.
  • Wyzwania (10 żetonów) zwiększające reputację. Zasady jego stosowania są identyczne jak w przypadku bonusów, z tą różnicą, że umieszcza się odkryty żeton wyzwania na stosie C.
  • Budynki (10 A, 10 B, 6 C) – nowych żetonów tego typu w dodatku nie mogło zabraknąć. Część z nich dostarcza nowych funkcji do wykorzystanie już podczas gry, a niektóre wykorzystamy dopiero podczas końcowego podliczania punktów/populacji.
  • Cele – nowe żetony do wykorzystania na koniec gry.

Poniżej możecie zobaczyć jak wyglądają nowe żetony oraz przeczytać  dokładne zasady dodatku na podstawie testowej wersji (3) instrukcji.

Dodatek będzie miał swoją premierę na targach w Essen i prawdopodobnie już wtedy będzie dostępna również jego wersja polska. Z innych ciekawostek dotyczących Suburbi to warto wspomnieć, że już wkrótce doczekamy się implementacji gry (prawdopodobnie też i dodatku) dla urządzeń z systemem iOS.